Sunday, May 16, 2010

Blog Komunikasi Dakwah IslamiyahTercanggih

Apa itu blog?

Blog adalah sejenis laman sesawang yang ditambah dengan empat ciri asas iaitu catatan berasas kepada kronologi, meletakkan link-link dengan laman yang lain, mengadakan ruang carian arkib dan memberi ruang kepada pembaca untuk memberikan komentar peribadi. Ciri-ciri ini menjadikannya sebagai sebuah laman sesawang yang unik berbanding dengan laman sesawang tradisonal atau aplikasi internet yang lain.(Hourihan,2002;Gill,2004)

Blog pertama didakwa telah dibangunkan oleh Tim Beners-Lee pada1991(Winer,2002), walaupun format yang wujud pada hari ini dipercayaai bermulapada 1996 dan istilah weblog digunakan pada 1997 oleh Barger(1997) dan akhirnya ditukarkan kepada blog oleh Merholz pada1999(Merholz,2002). Menurut Herring et all(2004:1) sejak pertengahan 1999, aktivitiblog telah tersebar dengan meluas sekali apabila www.blogger.com telah menyediakan perkhidmatan hosting secara percuma dan juga oleh host yang lain seperti www.xanga.com, dan www.livejournal.com. Oleh kerana ia memiliki design satu muka surat sahaja, ia sangat mudah untuk dikemaskinikan dan berkembang dengan pesat sekali. Tambahan pula, membangunkannya tidaklah sesusah membangunkan laman sesawang tradisional kerana pengguna boleh memilih template yang disediakan oleh pihak host setelah mendaftar dan terus boleh menerbitkannya.

Sejak awal dibangun, ia telah direka bentuk dengan reka bentuk penulisan secara kronologi yang memberi ruang kepada pengguna untuk mencatat diari kehidupan seharian. Ia juga dibangunkan untuk membolehkan pengguna memberikan sebarang komentar. Justeru itu, sebuah blog yang baik tidak sekadar membuat coretan dan catatan satu hala sahaja, tetapi ia perlu menarik minat pembaca dengan mengarap isu-isu yang sesuai dengan minat mereka dan seterusnya mendapatkan komen mereka. Wijnia(2006)telah menegaskan bahawa weblog adalah sejenis laman sesawang yang dibangunkan dengan tujuan memulakan perbualan. Oleh sebab itu, ia merupakan salah satu daripada bentuk komunikasi menerusi komputer atau CMC( computer mediated communication) yang membenarkan pengguna menyingkatkan masa dan ruang untuk membangunkan hubungan interpersonal melalui komunikasi yang synchronous dan asynchronous(Barnes, 2003:36)

Wiliam dan Jacob (2004) dalam kajiannya menyenaraikan beberapa kelebihan yang terdapat pada blog yang telah menarik selera pengguna iaitu: Komen dan penyebaran maklumat, menjana ilmu, interaktiviti, aktiviti bersama dan versetail. Semua kelebihan ini telah melonjakkan peranan blog dan dan dilihat berpotensi untuk dijadikan sebagai mediuk pembelajaran dan pengajaran di institut pengajian tinggi. Oleh sebab itu syarikat-syarikat kormesial seperti Dell, Sun Microsystem, Microsoft dan Micromedia telah mula menggunakan blog untuk mendekatkan diri mereka dengan pelanggan(Colin&Park, 2004; Tiffany,2003) Tegasnya, faktor yang mendorong bidang pendidikan dan perniagaan menggunakan blog ialah keberkesanannya dalam berintraksi. Justeru, kekuatan yang terdapatdalam media perlu juga diambil perhatian dalam bidang agama kerana berinteraksi dengan manusia merupakan suatu tuntutan dalam agama Islam :

" Wahai manusia, sesungguhnya kami telah mencipta kamu dari lelaki dan perempuan, dan kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku-puak supaya kamu berkenal-kenalan(beramah mesra) sesunguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih taqwanya diantara kamu(bukan kelebihan bangsa) sesungguhnya Allah amat mengetahui lagi amat mendalam pengetahuannya. "

Nardi et all, (2004) dalam kajiannya kepada bolgger di dalam dan di sekitar Stanford Universiti, California mendapati terdapat lima sebab sesuatu bolg itu di bangunkan iaitu sebagai dokumetasi kepada kehidupan penulis, ruang komentar, ruang meluahkan perasaan, ruang perbicaraan sesuatu isu atau perkara dan juga sebagai forum komuniti.


Faedah blog Kepada Islam

1. Pengembangan Hukum

Blog mempunyai potensi yang besar dalam pengembangan hukum Islam berdasarkan kepada jumlah pengguna yang meninggkat secara mendadak dan keupayaannya membentuk ruang perbincangan secara langsung di kalangan pengguna internet. Sasaran pembaca blog yang sangat luas ini membolehkannya menjadi wadah perbincangan yang terbuka. Ruang perbincangan ini akan menghidupkan perbincangan ilmu kerana mmaklumat yang diperolehi tidak sekadar untuk disimpan bahkan diteliti dan dikembangkan. Mungkin tidak semua maklumat yang diperolehi benar dan senang difahami tetapi dengan adanya perbincangan dan persoalan ia dapat difahami dan dikuasai. Bagi idea-idea baru pula ia dapat diwacanakan dengan lebih luas dan mendapat respon dan kometar yang lebih meluas dan akhirnya ia dapat dikembangkan lagi.

Pembangunan blog boleh dilakukan oleh badan-badan berautoriti seperti institusi fatwa,institut kajian dan penyelidikan Islam dan Jabatan Agama Islam; yang memberikan penumpuan kepada pembangunan hukum Islam berkaitan dengan isu-isu semasa. Ia patut membenarkan akses secara terbuka kepada mana-mana pengguna terutamanya untuk membahaskan dalil daripada semua aliran mazhab di dalam Islam selain ditambah dengan infut semasa yang mungkin hanya diketahui oleh mereka yang berada di dalam bidang tertentu seperti kedoktoran, pemakanan dan kesihatan. Perbincangan yang di moderatorkan ini mampu untuk membentuk perbincangan yang sihat kearah pembangunan hukum Islam yang mengambilkira sosiobudaya Malaysia. Terdapat banyak sekali permasalahan semasa yang berkaitan agama timbul dewasa ini yang perlu segera dijawap dan sebahagiannya telah diputuskan hukumnya sebelum ini,. Namun begitu ia perlu disemak kembali lantaran perbezaan situasi dan zaman. Manakala sebahagiannya pula perlu kepada ijtihad dan fatwa yang baru.

Dengan adanya blog ianya memberi ruang yang lebih terbuka serta terkawal kepada pengguna, ia dapat mencambahkan idea dan membantu membuat sesuatu keputusan yang meraikan semua pihak dan situasi. Justeru, pihak berkenaan dapat menyediakan output perbincangan maya untuk dikemukakan kepada pihak berwajib bagi membantu mempercepatkan proses pengeluaran hukum dan fatwa. Akibat daripada kelewatan membuat keputusan terhadap sesuatu isu, orang ramai membuat spekulasi dan merujuk kepada pihak yang tidak berautoriti, lalu mengakibatkan kecelaruan di dalam masyarakat. Di Malaysia, dewasa ini telah memiliki e-fatwa yang dibangunkan oleh JAKIM tetapi hanya dapat diakseskan oleh mereka yang tertentu sahaja di kalangan pegawai yang terbabit.

Kini terbuka kepada semua individu atau badan persendirian yang terdiri dari berbagai aliran mazhab dan pemikiran boleh membangunkan blog yang menumpukan kepada pembangunan syi'ar Islam. Perbincangan yang terbuka dan persaingan yang sihat mampu untuk membawa kepada pembangunan hukum Islam. Walau bagaimana pun, perbincangan ini perlu mendapat kawalan daripada badan agama yang berautoriti dan membuat rumusan dan kesimpulan berdasarkan kepada kepentingan semua pihak di dalam negara. Selain itu, badan berautoriti juga perlu menyediakan ruang ini selain disediakan oleh badan persendirian. Ketinggalan badan berautoriti bersaing dengan badan persendirian ini menyebabkan para netters lebih cenderong untuk mendekati badan persendirian yang dilihat lebih kehadapan dan sedikit demi sedikit autoriti dan kredibiliti badan berautoriti rasmi akan terhakis dan akan meninggalkan fenomena beragama yang kurang sihat.

2. Pengukuhan Hubungan Organisasi Agama Dengan Masyarakat

Sedar atau tidak blog telah mengakrabkan lagi hubungan diantara organisasi agama atau badan persendirian dengan masyarakat, ini menandakan suatu kejayaan sesebuah organisasi sosial. Melalui kontek hubung ini masing-masing boleh berkomunikasi diantara satu sama lain yang akhirnya dapat membentuk hubungan yang erat. Sekali pun ia bukan berbentuk dialog secara lunsung, sekurang-kurangnya ia dapat membentuk hubungan komunikasi dua hala samada sekejap atau lama. Seltzer dan Mitrook (2007) dalam kajiannya menyebut bahawa dailog yang yang terdapat di dalam blog meletakanya sebagai berpotensi yang besar untuk membina hubungan yang rapat antara organisasi dan pengguna lantaran prinsip give & take mendorong kepada komunikasi berkesan.

Penggunaan blog bukan suatu yang asing di kalangan organisasi, termasuklah organisasi agama juga mempunyai laman sesawang bagi tujuan menampilkan diri, menyampaikan muklamat dan memberikan khidmat. Mungkin tidak cukup bagi organisasi yang inginkan hubungan yang rapat dengan sasaranya kerana mereka juga perlu mendapat maklum balas dan komentar terhadap bahan dan maklumat yang disiarkan. Semua komentar yang diberi perlu dilihat secara positif kearah penambaikan organisasi agama dan pengguna pula merasakan pandangan mereka telah dihargai apabila komentar dan cadangan mereka diterima. Sekalipun komentar boleh dilakukan dengan berjumpa sendiri, atau membuat panggilan telefon, atau emel tetapi melalui blog segala komentar dapat dilihat oleh pengguna lain dan mereka mungkin boleh menambah dan dapat menghasilkan rumusan yang lebih baik. Kekerapan komunikasi yang berlaku menandakan hubungan bertambah rapat.


3. Mengukuhkan Hubungan Tokoh Agama Dengan Masyarakat.

Ruangan Maya merupakan ruangan baru kepada tokoh agama untuk mendekati masyarakat. Kebelakang ini ramai tokoh agama telah membina blog mereka sendiri dengan tujuan dakwah. Namun begitu kesibukan dan kekangan masa sering menghadkan usaha dan sumbangan mereka bagi membantu menyelesaikan masalah masyarakat dan menangani isu-isu semasa.

Masyarakat kelas pertengahan dan kelompok pelajar dikenalpasti sebagai kelompok yang kerap menggunakan internet dan kelompok inilah yang perlu didekati olej tokoh agama melalui ICT. Kemudahan akses internet samada di pejabat atau di rumah membolehkan mereka berpartisipasi dalam komuniti maya . Kekuatan blog ialahmenyediakan ruang komenter dan pandangan yang mungkin dalam bentuk cadangan sokongan, bantahan dan sebagainya. Inilah kekuatan yang terdapat dalam blog yang membenarkan ruang komentar yang boleh meneguhkan hubungan diantara tokoh agama dengan masyarakat. Melalui hubungan ini dapat mengakrabkan lagi masyarakat dengan tokoh agama, sekalipun hubungan ini tidak formal.

No comments: