1. Lupa Sifat semula Jadi
Sifat lupa adalah tabi'at semulajadi manusia, tidak dipanggil manusia kecuali kerana sifat nisyannya,penyair arab berkata:
وما سمى القلب قلبا إلا لتقلبه ما سمى إلإنسان انسانا إلا لنسيانه.
Ertinya: Tidak dinamakan hati ( قلب) kecuali kerana banyak berdolak dalihnya(تقلب ) tidak dinamakan manusia( الإنسن) kecuali kerana sifat nisyannya( نسيان )
Walaupun lupa itu merupakan sifat semula jadi manusia, namun terdapat faktor-faktor yang menyebabkan lupa itu terjadi, pada masalah menghafaz ini faktor-faktor terjadinya lupa seperti berikut:
1. Tidak mematuhi Disiplin menghafaz.
a. Tidak mengamalkan teknik menghafal yang betul.
b. Kurang memberikan penekanan awal menghafaz.
c. Tidakmelakukan pengulang yang banyak setiap kali menghafaz ayat yang baru.
d. Tidak mempunyai tahap ingatan yang kuat.
2. Tidak Megulang Hafazan Lama
a. Sebab malas
b. Sibuk dengan urusan yang tidak berkaitan.
c. Lebih memberikan tumpuan pada subjek-subjek yang lain.
d. Tidak cekap mengatur masa menghafaz dan mengulang.
3. Menambah Masalah(beban)
a Terlalu memberikan tumpuan pada aktiviti yang lain seperti aktiviti persatuan.
b. Terlibat mengajar al-Quran dirumah-rumah, (menggunakan masa menghafaz).
c. Terdapat juga pelajar yang bekerja sambilan, seperti di Super Market .
4. Melakukan Maksiat
a. Maksiat mata
b. Maksiat hati
c. Maksiat besar.
Imam Al-Syafie pernah mengadu pada gurunya:
" شوكتُ إلى وكيع سوء حفظى، فأر شدنى إلى ترك المعاصى فإن الحفظى فضلٌ من إله وفضلُ الله لا يعطى للعاصى "
Ertinya: Aku mengadu kepada guru ( Wake') buruknya(cepat lupa) hafazanku. Dia mesarankan kepadaku supaya meninggalkan segala maksiat, kerana menghafaz itu satu kelebihan dari Allah, maka keleihan(kemuliaan)itu tidak diberikan kepada pelaku maksiat.
5. Pengaruh Pesekitaran
Pelajar tahfiz perlu memberikan perhatian yang serius akan hal ini, kerana ia membawa kesan kepada prestasi hafazan. Sekiranya penempatan itu disatukan dengan pengajian yang selain pelajar tahfiz, maka pelajar tahfiz perlu bijak mengawal diri dan menjaga pergaulan. Ini kerana suasana pengajian tahfiz amat berlainan dengan suasana pengajian selain tahfiz. Mereka bukan sahaja perlu memberikan penumpuan penuh, keazaman dan komitmen kepada penghafazan dan pengulangan Al-Quran bahkan mereka juga perlu memberikan tumpuan kepada matapelajaran yang lain., sedang pengajian yang selain tahfiz kurang memberikan penekanan dibidang hafazan secara serius mereka sekadar menghafaz surah-surah tertentu sahaja.
Maka itu dibimbangi kedapatan pelajar tahfiz yang terbawa atau terikut budaya hidup selain budaya pengajian tahfiz. Pengajian Tahfiz amat mementingkan pengawalan masa yang sedia ada. Pelajar tahfiz perlu bijak menguruskan masa supaya proses penghafazan dan pengulang hafazan tidak terabai.
6. Peraturan keluar masuk asrama .
Perkara keluar masuk arama merupakan perkara yang perlu diberikan perhatian serius. Pelajar tahfiz tidak boleh membiasakan diri keluar asrama setiap hari. Bagi asrama yang telah menetapkan peraturan tertentu bukan bertujuan mengekang kebebasan keluar masuk pelajar, tetapi lebih kepada untuk menjaga kualiti dan kecemerlangan hafazan pelajar.
Namun kebimbangan yang dihadapi sekarang ini, khususnya para guru tasmi' adalah pelajar kurang bijak mengawal kebebasan keluar masuk mereka dari asrama. Kebebasan masa yang begitu panjang dibenar berada diluar asrama amat merumitkan para guru tasmi' pada hari ini. Kerana ia membawa kesan yang tidak baik kepada pelajar dan kualiti hafazan itu sendiri. Kedapatan beberapa pelajar tidak menghantar hafazan dan kurang menjaga kuliti hafazan. Maka sebab itu keluar masuk asrama harus berlaku pada hari-hari tertentu sahaja. Begitu juga kebenaran pulang kekampong pelajar harus bijak memilih hari-hari tertentu sahaja supaya kualiti hafazan mereka terpelihara.
7. Terdapatnya Ayat mengelirukan ingatan.
a. Ayat mutaqaribat.
b. Ayat mutasyabihat.
c. Ayat Mutamasilat.
Tiga kategori ayat-ayat di atas disebut juga ayat tashaboh, bentuk ayat ini hampir serupa tetapi tidak sama. Terdapat juga ayat yang sama dari awal hingga akhir ayat. Bagi pelajar-pelajar yang sedang menghafaz mereka perlu rajin membuat semakan atau pencarian terhadap bentuk bentuk ayat yang mengelirukan tadi. Ini bertujuan memantapkan lagi hafazan dan dapat mengelakan diri dari tersalah sambung ayat atau termasuk ke dalam ayat atau surah yang lain.
Diantara bentuk ayat yang mengelirukan itu:
1. Sama dipermulaan ayat tetapi tidak sama dipenghujungnya.
2. Tidak sama dipermula ayat tetapi sama di penghujungnya.
3. Sama dari permula ayat hingga ke penghujungnya.
Contoh: Ayat 35 surah Al-Baqarah dan Ayat 19 surah Al-'Araf
Ayat 48 surah Al-Baqarah dan Ayat 123 surah Ali-Imran.
Ayat 49 surah Al-Baqarah dan Ayat 141 surah Al-'Araf.
1 comment:
slm us...ade gugak yg terasa...tp sukran us kerana sentiasa memberi peringatan kpd kami anak2 murid us d MARSAH...
Post a Comment