Monday, May 17, 2010

Kunci Menghafaz Al-Quran

Saudara/ri, pelajar-pelajar sekelian,

Kita sering mendengar bahkan menghadapi sendiri masalah lupa dalam proses mengingat apa yang telah dihafaz, jika dikira waktu yang digunakan untuk menghafaz pastinya setiap kita mengatakan 2 -3 jam atau lebih untuk menghafaz 1 halaman lembaran al-Quran. Pastinya letih kerana sepanjang masa itu kita duduk bersendirian ditempat yang sesuai semata-mata untuk menghafaz dan memelihara ayat-ayat suci al-Quran di minda kita.

Sebagai insan biasa kita tidak dapat lari dari sifat lupa, sebagaimana kata penyair arab:


وما سمى القلب قلبا إلا لتقلبه ما سمى الإنسان انسانا إلا لنسيانه

Ertinya: Tidak dinamakan hati( qolbun) kecuali kerana banyak berdolak dalih(taqollab) tidak
dinamakan manusia(insan) kecuali kerana sifat nisyannya(lupa).

Untuk itu saudara/ri, pelajar-pelajar sekelian,

Rasulullah s.a.w. telah memberikan satu amalan kepada menantunya Saidina Ali r.a. apabila Saidina Ali r.a. datang bertemu dengannya, lalu mengadu hafazannya mudah hilang(lupa). Lalu Raulullah s.a.w. mensarankan kepada saidina Ali r.a. supaya melakukan solat sunat menguatkan hafazan. Kaifiyatnya seperti berikut:


1. Lakukan solat sunat 4 rakaat.

2. Lakukan 3, 5 atau 7 malam Jumaat berturut-turut.

3. Solat tersebut mesti disaksikan oleh seoarang teman.

4. Solat sunat dilakukan selepas jam10 keatas, jam 12.00 tegah malam lebih baik.

5. Surah yang perlu dibaca pada setiap rakaat ialah:

- Rakaat pertama selepas al-Fatihah baca suran Yasin.
- Rakaat kedua selepas al-Fatihah baca surah Al-Sajadah.
- Rakaat ketiga selepas al-Fatihah baca surah Al-Dukhan.
- Rakaat keempat selepas al-Fatihah baca surah al-Mulk.

Oleh itu tidak dapat tidak kita perlu menghafaz 4 surah tersebut terlebih dahulu, sebelum melakukan solat sunat tersebut. Amalan ini telah dilakukan oleh ramai penghafaz-penghafaz al-Quran di Madrasah Tahfiz di negara kita ini dan ia nyata memberikan kesan yang memuaskan.


- Do'a ini dibaca selepas solat sunat :

اللَّهُمَّ ارْحَمْنِىْ بِتَرْكِ الْمَعَاصِى أَبَدًا مَا أَبْقَيْتَـنِىْ، وَارْزُقْـنِىْ حُسْنَ النَّظَرِ فِيْمَا يُرْضِيْكَ عَنِّىْ، اللَّهُمَّ بَدِيْعَ السَّمَوَاتِ وَالأَرْضِ يَا ذَا الْجَلالِ وَالإِكْرَامْ وَالْعِزَّةِ الَّتِىْ لا تُرَامِ، اَسْأَلُكَ يَا اَللهُ يَا رَحْمـنُ، بِجَلالِكَ وَنُوْرِ وَجْهِكَ، أَنْ تُلْزِمَا قَلْبِىْ حِفْظَ كِتَابَكَ كَمَا عَلَّمْتَـَنِىْ، وَارْزُقْنِىْ تِلاوَتَهُ عَلَى النَّحْوِ الَّذِىْ يُرْضِيْكَ عَنِّىْ، اللَّهُمَّ بَدِيْعَ السَّمَوَاتِ وَالأَرْضِ يَا ذَالْجَلالِ وَالإِكْرَامِ وَالْعِزَّةِ الَّتِىْ لاتُرَامِ، اَسْأَلُكَ يَا اَللهُ يَا رَحْمنُ، بِجَلالِكَ وَنُوْرِ وَجْهِكَ أَنْ تُنَوِّرَ بِكِتَابَكَ بَصَرِىْ، وَأَنْ تُطْلِقَ بِهِ سِنَتِىْ وَاَنْ تُفَرِّجَ بِهِ عَنْ قَلْبِىْ، وَاَنْ تَشْرَحَ بِهِ َصدْرِىْ، وَاَنْ تُعْمِلَ بِهِ بَدَنِىْ، فَإِنَّهُ لا يُعِيْـنُنِىْ عَلَى الْحَقِّ غَيْرُكَ وَلا يُؤْتِيْهِ إِلا اَنْتَ، وَلاحَوْلَ وَلا قُوَّةَ إِلا بِاللهِ الْعَلِىِ العَظِبْمِ، وصلى الله على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه وسلم:
Ertinya:

“ Ya Allah Ya Tuhan ku, Kasihanilah kami, agar dapat kami meninggalkan maksiat selama hidup ku dan bebaskan kami dari segala beban yang kami tidak sanggup menanggungnya. Berilah kami sebaik-baik fikiran sebagaimana yang telah engkau meredhainya. Ya Allah Ya Tuhan ku, Engkau pencipta langit dan bumi, yang mempunyai keagunggan, kemuliaan dan ketinggian yang tidak akan binasa. Aku mohon kepada Mu, Wahai Tuhan Yang Maha Pemurah dengan keagungan cahaya Mu agar engkau mengekalkan hafazan kitab Mu di dalam hati ku sebagaimana yang telah Engkau ajarkan dan Engkau fahamkan. Anugerahkanlah kepada ku agar aku dapat membacanya di jalan yang diredhai oleh engkau kepada ku.

Ya Allah, Tuhan yang mencipta langit dan bumi, Tuhan yang mempunyai keagungan, kemuliaan dan ketinggian yang tidak binasa, Aku memohon kepada mu Ya Allah, Tuhan Yang Maha Pengasih, dengan keagungan cahaya Mu, agar Engkau sinari pandangan kami dengan kitab Mu dan agar engkau lancarkan lisan kami, dan mengembirakan hati kami dengannya. Sesungguhnya tidak ada yang dapat membimbing kami kepada kebenaran melainkan Engkau Dan tidak ada yang dapat mendatangkanya kecuali Engkau. Dan tiada daya dan upaya melainkan dengan izin Allah.

No comments: